9 Nov 2014

Vintage 1951 Evening Tails from bespoke tailors "Malmstrom" - @Party like Gatsby

A couple of days ago my wife and I attended a "Party like Gatsby" social gathering in Copenhagen. 
I thought it an excellent opportunity to wear my vintage 1951 Evening Tails. 
An absolutely beautiful suit by bespoke tailors "Malmstrom" of Sackville Street; originally commisioned by a renowned British Interior Architect.


Evening Tails Suit by Malmstrom of Sackville Street; Evening shirt with stiffened front and detachable high wing collar from Darcy Clothing; vintage backless Marcella waistcoat and cotton marcella bowtie; patent leather Oxford captoe shoes by Spanish Magnanni.

Matched with my Chamois gloves and my 1929 silver knob handled walking cane 


Vintage 1930s top hat from Austin Reed

The suit has many lovely details like the quilted interiour; the silk collar that looks like a fusion between a shawl collar and a traditional peak collar; and the neatly cuffed arms...


Malmstrom of Sackville Street; October 1951

Lovely shawl collar - I have never seen such a collar before 

Cuffed arms, military style



The Evening Tails suit is perfect for such a night out at a grand venue with 1500 people; a lovely mix of swing, neo- and electronic swing music; Tiller girls and Charleston dance. We had a swell night out dancing and drinking.


Copenhagen TillerGirls; show dance and Charleston lessons for all
My wife and I at the party





7 comments:

  1. Michael C.G. Iversen11/11/2014 10:00 pm

    Jeg har lagt mærke til at du konsekvent bruger ordet "arms" om ærmer. Det hedder vil rettelig "sleaves" ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har ganske ret i, at det rette ord vil være "sleeves". Jeg synes dog, at det skønne ved det engelske sprog - som jeg ingenlunde mestrer - er deres mange ord for de samme begreber.
      Ifølge Cambridge Dictionary er en af betydningerne af ordet "Arm":
      "The arm of a piece of clothing or furniture is a part of it that you put your arm in or on:
      the arm of a jacket
      the arm of a chair"
      Jeg forsøger ind imellem - mere eller mindre ubehjælpeligt - at formulere mig med andre ord end de første, som springer frem i hukommelsen. Inspireret af engelske traditioner med at udskifte ord: som f.eks. at kalde et overskæg for "facial furniture".
      Slutteligt vil jeg dog også erkende, at min korrektur læsning til tider lader noget tilbage at ønske, og at jeg derfor også tager danske eller fordanskede fraser med i mine blogindlæg.
      Stavefejl kan ske for selv den bedste.
      Tak for opmærksomheden, hr. Iversen - og må jeg i den sammenhæng rose Dem for Deres udmærkede smag i klæder, som jeg erblevet gjort opmærksom på igennem Stiljournalens indlæg.

      Delete
    2. Michael C.G. Iversen4/10/2015 11:04 pm

      Forsinket mange tak for svar og tak for en inspirerende blog. Jeg bøjer mig naturligvis ærbødigst for Deres excellente øvelser udi det engelske sprog og undskylder samtidig for min egen manglende indsigt i de etymologiske krinkelkroge.

      Dog husker jeg engang, hvor jeg selv brugte ordet "arms" for ærmer hos Cordings på Piccadilly. Det blik den gode gentleman sendte mig glemmer jeg aldrig ! Siden har jeg krysteragtigt holdt mig til "sleeves".

      Delete
    3. Av av! Tak for historien; nu forstår jeg din første kommentar. Jeg kan forestille mig hvordan hans blik kunne have været :-) tak for de pæne ord. Med hensyn til inspiration så kan jeg næsten overbevise mig selv om nødvendigheden af, at jeg begynder at ryge cigar, når jeg ser billeder af din fine ryge jakke og smoking cap.

      Delete
    4. Thanks for coming to our Party Like Gatsby event, we hope you made it to the one last week! :D

      Delete
  2. Hi! I love your evening tails - super sharp and you wear them well. Please tell me, is the shirt you are wearing this one? http://www.darcyclothing.com/shop/shirts/evening-shirts/sh2291.html

    And is the collar you are wearing this one:
    http://www.darcyclothing.com/shop/collars/washable-wing-collar-extra-high-co1211.html

    Please let me know? I am getting a set of tails made for a stage costume, and would like to match what you are wearing. Thanks for the great inspiration!

    Steve Cohen
    New York City
    http://www.chambermagic.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear sir,
      Thank you for your kind words!
      You are absolutely correct about your references to Darcy clothing - those are the items I wore here.
      Please send me a pic when you're fully dressed in evening tails.
      Cheers
      Lasse

      Delete